alt

Een rechtbank in Nederland heeft de Rotterdamse gemeente Charlois verboden om het geboorteland van jongeren en hun (groot)ouders vast te leggen. Frappant is echter dat dit alleen geldt voor criminele burgers. De rest van de inwoners van Charlois hebben nog wel met hun afkomstregistratie te maken. Niet alleen Charlois doet dit overigens, in Nederland is het gebruikelijk dat de afkomst, geboorteland en zelfs geboorteland van jouw ouders en grootouders opgeslagen wordt.

Het is verrassend hoe weinig mensen weten dat er daarom zo veel Joden zijn omgekomen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nog verrassender is dat Nederland blijkbaar geen lering heeft getrokken uit het feit dat het opslaan van etnische achtergrond of religie zeer fout kan aflopen als het in verkeerde handen valt.
 
Toch komt het nog vaak voor dat zelfs scholen bij inschrijving van leerlingen vragen om hun afkomst, geboorteland en de geboortelanden van de ouders en zelfs grootouders. Nederland is de laatste periode vaker op de vingers getikt door rechterlijke machten omtrent de schending van mensenrechten en dan vooral de minderheden in Nederland. Zo heeft Nederland jarenlang Turken geweerd om ze daarna een excessief hoog visum- en legesbedrag te laten betalen. Tevens heeft Nederland schotelantennes massaal vervolgd waar pas een eind mee kwam door toedoen van een Europese rechtbank. Echter, veel uitspraken heeft Nederland naast zich neergelegd en geweigerd eraan te voldoen.
 

Reacties   

 
#1 Ihsan 30-06-2012 18:53
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?

Verder... Tjah zo blijken we hier in Europa toch niet zo tolerant en vooruitstrevend als we pretenderen.
 
 
#2 Michael van der Galiën 30-06-2012 19:01
Ik vind het veel erger dat ze in Turkije willen weten welke religie je hebt. Vervolgens ziet elke ambtenaar het - van de gemeente tot de douane, en van de politieagent tot de muhtar.
 
 
#3 Ihsan 30-06-2012 21:03
Michael, voor je paspoort hoef je dat niet op te geven, en binnen een paar jaar zal toch iedereen en paspoort op zak moeten hebben. Zo is dat ook weer opgelost.
 
 
#4 Erdal 30-06-2012 21:32
Op je Nüfús staat je geloof wel vermeld. Ik heb nooit aangegeven dat ik moslim ben, maar het staat er toch op. Knap he dat ze dat weten zonder te vragen....

Je moet wel ballen hebben om te zeggen ik ben geen moslim, schrijf daar maar jood op....

Triest dat je geloof op je Núfüs moet staan.

Etnische registratie gaat echt te ver. Er zijn maar weinig doelen die het kunnen rechtvaardigen, maar met de huidige informatie en communicatie technologie (ICT) is alles binnen handbereik.
 
 
#5 Osman 30-06-2012 23:18
Ik denk dat het er wel bij moet staan, het is namelijk je identiteit. Maar het moet dan wel privé blijven. Je hoeft je toch niet te schamen voor je identiteit? Het lijkt net alsof het erg is dat een ambtenaar die je één keer in je leven zult zien die jouw identiteit kan bekijken. Dan wil ik niet dat mijn geboorte datum erop staat omdat ik niet wil dat een random ambtenaar ziet hoe oud ik ben. Hoe wil je je anders legitimeren?
 
 
#6 Ihsan 01-07-2012 09:08
Osman, het is een gewetenskwestie waar niemand iets mee te maken heeft. Als je geloofd is dat iets tussen jou en god. Je hoeft je ook niet te schamen, maar ik loop ook niet te verkondigen aan douaniers dat ik atheïst ben, daar heeft hij niets mee te maken.
 
 
#7 Iris Kip 02-07-2012 00:45
Ihsan zei:
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?
Waar slaat dit nu weer op, zeg?! Door wie ben jij nu weer gestuurd om de boel hier te verzieken? Wilders?
 
 
#8 Osman 02-07-2012 00:54
Toch vind ik dat het erbij moet. Je moet het zien als een detail. Ik begrijp best waarom je afkomst in Nederland niet meer geregistreerd mag worden.
 
 
#9 kirmanckî 02-07-2012 09:19
Michael van der Galiën zei:
Ik vind het veel erger dat ze in Turkije willen weten welke religie je hebt. Vervolgens ziet elke ambtenaar het - van de gemeente tot de douane, en van de politieagent tot de muhtar.
Er staat standaard 'islam' en als je wilt kan je het:

a) blanco laten
b) atheist, jood, christen en nu zelfs ook aleviet laten zetten

Dat is een groot verschil met Nederland waar je het niet kan laten veranderen, ook al drop je de Turkse nationaliteit.
 
 
#10 FB4life 02-07-2012 09:20
Ihsan zei:
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?
Troll-alert!
 
 
#11 Michael van der Galiën 02-07-2012 09:22
Het is te godsgruwelijk dat de overheid het lef heeft om burgers ernaar te vragen, Kirmancki. Het gaat ambtenaren helemaal geen fluit aan. Dat moet zo snel mogelijk worden afgeschaft.

Wat betreft dat je het blanco kan laten: ha. Ja. En dan ziet iedere ambtenaar dat je dat hebt gedaan en denken ze bij zichzelf, 'waarom?' Oh, en er zijn veel Turken die geen hoge dunk hebben van atheisten. Maar dan ga jij lekker "atheist" laten registreren? Ja, echt?

Kortom, het is bijzonder onprettig dat ze het lef hebben om te vragen welke religie je aanhangt.
 
 
#12 Dennis de Deniz 02-07-2012 09:23
Ihsan zei:
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?
Typisch, turken hebben nog altijd dat waanbeeld dat "alleen turken andere turken steunen". Dus bij een kritisch stuk dat de pijnlijke waarheden omtrent nederland bloot legt en de turken een hart onder de riem steekt, moet wel door "een turk" geschreven zijn.
 
 
#13 Ferdinand 02-07-2012 09:24
^

Is dat echt zo joh? Wel rare reactie van dei ihsan ja. Iris neemt het altijd op voor de udnerdog, of dat nu turken in nederland zijn of moldaviers in roemenie. jammer dat ihsan zo kort door de bocht is.
 
 
#14 Turk4Life 02-07-2012 09:32
Ihsan zei:
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?
Alleen turkenhaters zoals koerdische pkk, racistische armenielobby maken dit soort opmerkingen, welke ben jij
 
 
#15 Tweety 02-07-2012 09:34
^

Klopt! De Armeense lobby heeft zelfs een naam verzonnen om alle academici die Turkije objectief beschrijven, in een hoek te zetten. Het heet: '"Turkish wife"-syndroom', blijkbaar zouden die honderden academici die allemaal doen om hun Turkse geliefde tevreden te houden of een Turkse geliefde te vinden (blijkbaar zijn we supergewild onder academici).

Die rare opmerking van ihsan valt hieronder maar is niet te plaatsen, wat vulgair.
 
 
#16 Tweety 02-07-2012 09:35
"academici die allemaal doen" moet natuurlijk zijn "academici dit allemaal doen"
 
 
#17 kirmanckî 02-07-2012 09:38
Michael van der Galiën zei:
Het is te godsgruwelijk dat de overheid het lef heeft om burgers ernaar te vragen, Kirmancki. Het gaat ambtenaren helemaal geen fluit aan. Dat moet zo snel mogelijk worden afgeschaft.

Wat betreft dat je het blanco kan laten: ha. Ja. En dan ziet iedere ambtenaar dat je dat hebt gedaan en denken ze bij zichzelf, 'waarom?' Oh, en er zijn veel Turken die geen hoge dunk hebben van atheisten. Maar dan ga jij lekker "atheist" laten registreren? Ja, echt?

Kortom, het is bijzonder onprettig dat ze het lef hebben om te vragen welke religie je aanhangt.
Het is fout en dient afgeschaft te worden. Dat gezegd hebbende, het is een oude maatregel wat in schril contrast staat met registratie in andere landen.
 
 
#18 Ferdinand 02-07-2012 09:43
Ik snap het probleem niet helemaal? Zijn wij niet degene die Turkije op de vingers tikken omdat "ze alle inwoners van Turkije als homogeen zien"? Waarom is het dan een probleem als Turkije de minderheden wil laten registreren? Wellicht willen ze positieve discriminatie toepassen?

En tja, dat sommige ambtenaren dat niet zien zitten, dat is toch zeker hun probleem? Klaag dan maar over die ambtenaar. Ik bedoel, een zwartkop (marokkaan of turk in nederland) zegt toch ook niet "ik wil geen zwart haar meer, want dan ziet elke ambtenaar welk afkomst ik heb".

Dat ligt aan de ambtenaar, kwestie van kunnen klagen bij de juiste instanties.
 
 
#19 Michael van der Galiën 02-07-2012 09:44
Ferdinand. het spijt me, maar dat is lachwekkend (re. positieve discriminatie). Grasping at straws noemen Amerikanen dat.
 
 
#20 Dennis de Deniz 02-07-2012 09:44
^

Ja, maar even terug naar het onderwerp. Het is fout en dient zowel in NL als TR niet voor te komen, dit soort registratie.

Wel blij dat het in nederland niet meer mag, nu nog kijken of het ook in praktijk toegepast gaat worden.
 
 
#21 FB4life 02-07-2012 09:46
stel je voor dat Turkije koerden enz. zou registreren. de eu zou moord en brand schreeuwen ;)
 
 
#22 Ferdinand 02-07-2012 09:48
Michael van der Galiën zei:
Ferdinand. het spijt me, maar dat is lachwekkend (re. positieve discriminatie). Grasping at straws noemen Amerikanen dat.
Ik zeg wellicht omdat jij van een verkeerd principe uitgaat. Dat jij niet wilt dat een ambtenaar het ziet, wil nog niet zeggen dat het dan maar weg moet. Ik weet het idee niet erachter maar het lijkt me absurd dat het idee erachter uitsluiting van de maatschappij is.

Voorts lees ik dus dat je het kan laten veranderen, wat is het probleem dan vraag ik me? Ik snap Osman ook wel.
 
 
#23 Dennis de Deniz 02-07-2012 09:50
Heeft iemand overigens wel eens zo een id-kaart gezien waar dan "jood" (bv) op staat? Ik heb alleen een blanco gezien tot nu toe
 
 
#24 Dennis de Deniz 02-07-2012 10:03
Nou allen, ik heb even gegoogled. Het is niet iets wat met Atatürk is gekomen. Zijn id-kaart zag er namelijk zo uit: http://galeri3.uludagsozluk.com/189/e-ile-m-aras%C4%B1na-a-s%C4%B1k%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r%C4%B1lan-n%C3%BCfus-c%C3%BCzdan%C4%B1_257538.jpg

Toen ergens na Atatürk kreeg een Turks id-kaart ook de functie van een soort donor-codicil. Bloedgroep, religie en burgerlijke staat kwamen erbij. Bloedgroep voor als je na een ongeluk bloed nodig had, burgerlijke staat voor wie ze dan moesten bellen en religie voor eventuele religieuze rituelen. Bij islam moet je bijvoorbeeld binnen 24 uur begraven worden, stel dus dat je aangereden wordt door een auto en overlijdt dan kunnen ze door je id-kaart (die je altijd bij je moet hebben) zien of ze jouw bloed kunnen gebruiken voor iemand die op sterven ligt in het ziekenhuis en hoe snel ze daarmee moeten zijn omdat ze bij vermelding van "islam" de overleden persoon binnen 24 uur moeten begraven. Bij christenen en joden mag het langer duren, vandaar dat ze dus standaard islam erop zettenw ant dan gaan ze standaard uit van 24 uur waardoor alles sneller gaat.

Overigens komt op de nieuwe id-kaarten in turkije, nu met een chip, niet meer religie te staan: http://www.hamsihaber.com/images/upload/nufus-cuzdan-ornek-1.jpg
 
 
#25 Ferdinand 02-07-2012 10:05
^
Aha, probleem opgelost. Het ging dus om heel wat anders. Om wat gaat het in Nederland, vraag ik me dan af? Het registreren van etnische komaf in correlatie tot criminaliteit, geloven we er nog in dat de rassenleer voor 'criminele genen' zorgt bij sommige rassen?
 
 
#26 Tweety 02-07-2012 10:07
Staat religie dan wel op de chip? Dus het is niet meer 1,2,3 te lezen door een willekeurig iemand omdat het niet direct op de pas zelf staat maar op de chip staat het nog wel opgeslagen dan?

Weet iemand dat?
 
 
#27 Michael van der Galiën 02-07-2012 11:10
Dennis en Ferdinand: hehe, ja, dat was het ongetwijfeld inderdaad. Sorry, maar dat is redelijk vermakelijk.

Het was bedoeld om inzage te krijgen in de homogeniteit van de Turkse samenleving, al het andere was een excuus.
 
 
#28 Ferdinand 02-07-2012 11:17
^
Bron?
 
 
#29 Erdal 02-07-2012 18:55
Het gaat de overheid geen reet aan wat mijn geloof of mijn lievelingskleur is.

Het is vooral gevaarlijk nu er in Turkije een religieuze partije aan de macht is. Overal in Turkije wordt tegenwoordig een fotokopie van je Nufus gevraagd. Veel plezier als je daar Jood of Blanco hebt staan?

Wie houden we voor de gek. Enkel het feit dat daar al geen Islam staat zorgt ervoor dat je in discrediet gebracht kan worden.
 
 
#30 Tweety 02-07-2012 19:12
Grappig dat iedereen voorbij gaat aan het feit dat iedereen zeurt over Turkije, terwijl het 10x erger is in Nederland met het opslaan van etniciteit in verband met criminaliteit.

Wie herinnert zich de Joden nog? Turken zijn next, mark my words.
 
 
#31 bobmarley 03-07-2012 09:57
Ihsan zei:
Zeg Iris, heeft je Turkse vriendje dit geschreven?
Zwaar onder de gordel van ihsan, ik snap ook niet waarom dit getollereerd is?
 
 
#32 admin 03-07-2012 10:10
*** Waarschuwing door admin ***

@Ihsan

Het is onbegrijpelijk waarom jij de behoefte voelt om het liefdesleven van een redacteur erbij te betrekken. Of zij een partner heeft of niet, gaat jou helemaal niks aan. Houd er rekening mee dat dit niet getolereerd zal worden.

*** Waarschuwing door admin ***
 
 
#33 Ihsan 03-07-2012 14:00
Haha ik moet wel lachen om die reacties hierboven. De meesten van jullie hebben het blijkbaar niet begrepen. Verder interesserend het liefdesleven van kip niet, daar doelde ik ook niet op. En het was ook niet anti-Turks of pro-Koerdisch... of Armeens (@Turk4Life)
 
 
#34 Ferdinand 03-07-2012 15:13
Goed zo, je hebt prima beschreven wat het niet is. Wat is het dan wel? Ben je de ex van Iris en heb je nog een appeltje te schillen met haar?

For the record: dat was sarcasme. Nou ja, mijn eerste vraag niet, daar wil ik wel een antwoord op want blijkbaar heb ik dit 'insiders-joke' niet door. Misschien moet je Turks zijn daarvoor?
 

Login of registreer om een reactie te plaatsen