Fout
  • JFTP::login: Unable to login
  • JFTP::write: Unable to use passive mode

De Turks-Nederlandse Zihni Özdil heeft, na eerder kritiek te hebben ontvangen van journalist Martien Pennings, weer fikse kritiek gehad na zijn opiniestuk over Turkije enkele weken terug. Zo meldde journalist Bart Schut dat “Ook Zihni Özdil zal moeten toegeven dat Turkije eindeloos democratischer en vrijer is dan zijn bejubelde Venezolaanse dictatuur..” waarmee duidelijk werd dat Özdil een sterk bovengemiddeld sympathie had voor semi-dictator Hugo Chavez welke zelf uit de socialistische hoek kwam. 
 
Zihni heeft na zijn sympathieën voor de socialistische Chavez ook veel lezingen gehouden voor de Socialistische Partij in Nederland waar hij zijn solidariteit met Koerden niet onder stoelen of banken stak. Hiermee bleek zijn positie als onderzoeker onhoudbaar wegens zijn partijdigheid. Zihni baarde eerder opzien toen bleek dat hij als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam nog geen wetenschappelijke publicaties had, maar zich wel steeds opwierp als ‘Turkije expert’. Hierbij kwam ook nog dat zijn laatste onderzoek over Arabieren in Amerika ging en derhalve ook niks met Turkije te maken had. 
 
Het werd dan ook duidelijk dat Zihni vooral sprak vanuit persoonlijke ervaringen, daar hij van Turkse komaf is en zijn vader lange tijd voor het Turkse Consulaat in Rotterdam heeft gewerkt. Zelf erkent hij dat enkele van zijn familieleden politiek actief  waren in Turkije en daarbij doodgeschoten zijn in de jaren ‘70. In Turkije was er in die periode een strijd tussen extreemlinks en extreemrechts. Gezien zijn uitspraken komt Zihni uit een familie die extreemlinks is. Voorts staat Zihni bekend om zijn grofgebekte uitspraken die politiek erg gekleurd zijn. Volgens een oud-studiegenoot was Zihni als student al zo gekleurd en trachtte hij dat te verhullen door arrogantie. Zihni, die eerder recht studeerde en later overstapte naar maatschappijgeschiedenis, sneerde als junior onderzoeker nog recent een Ph.D.-onderzoeker toe een "boek te moeten lezen". Zihni is zelf nog een Ph.D.-student maar is nu al omstreden vanwege zijn houding en de manier waarop hij niet tegen kritiek kan. Hier is hij meermaals op aangesproken door onderzoekers met meer aanzien.
 
Zihni werd eerder door zijn professor op de vingers getikt dat hij “niet moest geloven in complottheorieën”. Hij voegde eraan toe dat “wij als historici objectief moeten blijven”, insinuerend dat Zihni totaal niet objectief is. Het geeft goed aan waar de schoen wringt bij Zihni die uit zijn politieke ideologie zijn objectiviteit niet kan waarborgen en zich schuldig maakt aan subjectieve uitspraken die passen in zijn straatje.

 

 

Reacties   

 
#1 darwiniste 19-06-2013 14:30
beste Iris,
Ik heb het idee dat jij ook behoorlijk wat kritiek levert. Corrigeer mij als ik het fout heb.
 
 
#2 Dennis de Deniz 19-06-2013 15:05
Ze fungeert als een soort doorgeefluik.
 
 
#3 Tweety 19-06-2013 15:08
Ze hoort in het rijtje van journalisten die kritiek heeft. Martijn Pennings is extreemrechts en anti-moslim maar Bart Schut is progressief en verlicht, toch hebben ze allemaal kritiek op Zihni.

Dan heb ik het niet eens over cultureel antropoloog Dr. Sinan Cankaya en Zihni's eigen professor die ook kritiek hebben op Zihni en zijn subjectieve werkwijze.

Als we Iris meerekenen, zijn er 5 intellectuelen die kritiek op hem.
 
 
#4 bobmarley 19-06-2013 15:11
^

Zeven personen. Historicus en turkoloog Armand Sag heeft het ook over hem: http://www.allesinperspectief.nl/Turkije/de-commotie-rondom-gezi-park-in-turkije.html

Net als onze eigen AIP-redacteur Önder Kandemir: http://www.allesinperspectief.nl/Nederland/het-manifest-is-geschreven-door-net-niet-turken.html

Minstens 7 dus al... En je hoeft alleen maar te kijken naar de tweets van Zihni dat hij zijn handen vol heeft aan critici die hem bestoken op twitter. Zijn enige reactie is (zoals altijd) grofgebekt en schuimbekkend reageren a la erdogan.

Inhoudelijk is er weer eens 0,0 te bespeuren bij hem.
 
 
#5 darwiniste 19-06-2013 15:34
Ik ken de desbetreffende pesoon in zijn geheel niet. Wat ik wel weet is dat er vaak ongefundeerde kritiek wordt gelverd en wat de norm zou moeten zijn als ‘Turkije expert’. Ik kan mij nog herinneren dat Armand Sag ook veel kritiek te verduren kreeg en zijn expertise als controversieel werd bestempeld. Hetzelfde geldt ook voor Ugur Umit Gungor. . Kortom: wat isde norm ?

de ‘Turken experts’-(Extreem) rechts – (extreem) links - is hier zelfs op microniveau (allesinperspectief.nl) voelbaar.


Ps: Als dyslectisch persoon doe ik mijn best om mij aan de huisregels te houden (spelling/grmmatica). Hoop niet dat het stortend is.
 
 
#6 darwiniste 19-06-2013 16:35
[quote name="bobmarley"]^
Net als onze eigen AIP-redacteur Önder Kandemir: http://www.allesinperspectief.nl/Nederland/het-manifest-is-geschreven-door-net-niet-turken.html
quote]

bedankt voor de lihnk; wat een leuk geschreven stuk.
 
 
#7 Conan 20-06-2013 12:09
Als je zo vaak onder vuur ligt is het beste effe tussenuit te gaan. Je te bezinnen, misschien ontdek je dan wat je fout doet.
2 weken Antalya kan helpen.
 
 
#8 bobmarley 20-06-2013 13:03
@ #5

Je hebt gelijk darwiniste maar er zit nuance in.

De een heeft al twee boeken (voor zover ik kan zien op bol.com) en nog handenvol aan wetenschappelijke artikelen. Een inhoudelijke discussie gaat hij ook niet uti de weg.

Aan de andere kant heb je iemand di enog niks gepubliceerd heeft (dus ook geen onderzoek heeft gedaan) en inhoudelijke kritiek steeds afwimpelt door te schelden en boos te worden. Dat geldt ook voor ungor, die gelijk rechtszaken begint als mensen kritiek op hem hebben terwijl dat normaal is in de wetenschap. als je dat doet dan neem ik jou al niet meer serieus. de kritiek moet opbouwende kritiek zijn maar zelfs al is het niet zo, dan nog moet je de discussie aan kunnen gaan.
 
 
#9 Ferdinand 20-06-2013 13:07
Conan zei:
Als je zo vaak onder vuur ligt is het beste effe tussenuit te gaan. Je te bezinnen, misschien ontdek je dan wat je fout doet.
2 weken Antalya kan helpen.
Uit jaloezie volgt hij nu al de voetstappen van onze Turkije-expert die onlangs als AIP-correspondent in Ankara was... :)

Wel erg toevallig dat he...
 
 
#10 bobmarley 20-06-2013 13:08
darwiniste zei:
bedankt voor de lihnk; wat een leuk geschreven stuk.
Geen dank!

darwiniste zei:
Ps: Als dyslectisch persoon doe ik mijn best om mij aan de huisregels te houden (spelling/grmmatica). Hoop niet dat het stortend is.
Ik neem aan dat de huisregels meer gelden voor breezertaal enz., niet voor jou.
 
 
#11 darwiniste 20-06-2013 15:02
bedankt Bob ;)

ik heb het idee dat wij (lees: Turkse gemeenschap) vaker geneigd zijn naar ,,te''. Te nationalistisch, extreem rechts - links, Te modern/vrij tegenover islamitisch, of juist weer conservatief en toch heel modern, secularistisch - islamistisch...te .. te..te.. te. Het ene extreem tegenover het andere extreem.

Turkije als pluriforme samenleving heeft me altijd al geboeid. Wa ik echter tot op heden niet heb begrepen, is de mate waarin 'wij' respect voor andersdenkenden tonen (of juist niet); we zijn zo overtuigd van ons eigen denkwijzen/levenswijze; dat 'we' het andere als 'fout' bestempeln.
ik betrap mezelf er op dat ik dat vaak doe. Wellicht dt jullie dit anders ervaren.

op microniveau zie ik dit sterk terug. Om een voorbeeld te geven: in mijn familie zie ik de bovengenoemde principes ook terug. Mijn vader als gematigde humanistische moslim / extreem secularist. Een moeder die praktiserend conservatief moslim is. En dan heb je een links - nationalistisch -atheïstische dochter :D. En geen van ons allen 'accepteert' en 'respecteert' de levensopvatting van de ander.

ik vraag me af of jullie dit herkennen.
 
 
#12 Dennis de Deniz 20-06-2013 15:16
Ik heb dat dus zelf eigenlijk totaal niet. Bij ons is het echt van "live and let live". Mijn ouders hebben sterke meningen maar zullen nooit ieman dbuitensluiten, ze hebben zelfs begrip voor PKK-sympahtisanten hier in Nederland!

Ik denk dat die tolerantie, humanisme en openheid deels cultuursgebonden is (gastvrij, vreemden helpen etc.) en deels religieus.

Sorry dus maa rik herken me totaal niet in wat jij vertelde. Eigenlijk nu ook met die rellen, mensen van alle politieke ideologieen staan nu samen te protesteren.

Er is wel een kleine minderheid die polariserend te werk gaat, zie erdogan.
 
 
#13 darwiniste 20-06-2013 15:24
met 'accepteren en respecteren' doelde ik op het overtuigen van de ander, niet per se dat je wordt buitengesloten. ik word niet buitengeslote, integendeel we zijn heel hecht.

Wat betreft de protesten is dit een goed voorbeeld dat groepen bij elkaar komen, maar dit is eerder een uitzondering dan de regel...
 
 
#14 Dennis de Deniz 24-06-2013 16:06
Dat van overtuigen is toch juist iets goeds?

Geeft aan dat we kunnen discussieren, iemand buitensluiten vanwege politiek of religie heb ik niet meegemaakt. Iets wat in Nederland bijvoorbeeld vaker is: "jij bent een marokkaan" of "jij bent een moslim". Zelfs de woorden die erover gaan: apartheid, allochtoon, autochtoon
 

Login of registreer om een reactie te plaatsen